Przejdź do głównej zawartości

Ewakuacja pracowników na wypadek pożaru

W wielu firmach niezbędna jest cykliczna błyskawiczna ocena ryzyka zawodowego, ponieważ dość na prawdę często zmieniają się panujące na terenie zakładu warunki. W pewnych sytuacjach pojawiają się nowe linie produkcyjne, całkiem inny sprzęt i wtedy trzeba na nowo sprawdzić, czy ochrona przeciwpożarowa jest skuteczna. Zwykle zajmuje się tym inspektor ochrony przeciwpożarowej, który zatrudniony jest w jednej z jednostek straży pożarnej.

Taka osoba przeprowadza także na terenie zakładu pracy szkolenia z użycia sprzętu przeciwpożarowego. W takich szkoleniach biorą udział pracownicy, którzy w zakładzie zostali wyznaczeni do tego, aby zajmować się ewakuacją wówczas, gdy wystąpi ryzyko pożaru. Generalnie rolą pracownika nie jest to, aby gasić pożar, raczej powinien zarządzić ewakuację załogi i jak najszybciej r� �wnież oddalić się w bezpieczne miejsce. Co jeżeli jednakże nie dochodzi do jakiegoś dużego pożaru a wyłącznie pojawią się iskry przy kontaktach lub wyłącznikach? Wówczas ryzyko wystąpienia pożaru jest niewielkie, ale powinno się mieć świadomość tego, jak zabezpieczyć miejsce takiego zdarzenia, by pracownikom nic się nie stało. Na kursie z wiedzy o ochronie przeciwpożarowej można się tego wszystkiego dowiedzieć. W wielu firmach na takie szkolenie wysyła się profilaktycznie wszystkich pracowników. W wielkiej mierze zależy to od tego, jaki charakter ma miejsce pracy i czy ryzyk tego, że pojawi się jakiś pożar jest bardzo duże, czy może raczej niewielkie. Każdorazowo decyduje o tym pracodawca i posiadacz danego zakładu.
Zobacz więcej: bhp zgierz.